Városlista
2025. szeptember 6, szombat - Zakariás

Hírek

2013. Január 18. 05:00, péntek | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Kávéra többet költünk, de kevesebbet fogyasztunk

Kávéra többet költünk, de kevesebbet fogyasztunk

Már egy évvel ezelőtt is látszott, hogy a kávé kategóriában a jelentős áremelések hatására némiképp módosulnak a fogyasztók vásárlási szokásai, amely átstrukturálódás 2012-ben folytatódott. Csökken az egyes kávészegmensek közötti kereszthasználat, minden egyes szegmens esetében jelentős mennyiségű vásárló morzsolódott le, a piac az olcsóbb termékek felé mozdult - közölte a GfK Hungária piackutató vállalat.

A kávéfőzők piaca is jelentősen zsugorodott, ugyanakkor egyre népszerűbbek a drágább kávét gyorsan elkészítő automata és kapszulás készülékek. A kávé népszerű ital: tízből kilenc magyar háztartás vásárolt kávét 2012 első tíz hónapjában. A fogyasztók ráadásul egyre többet is fordítottak rá, hiszen míg 2011 január-októberben egy átlagos vásárló közel 7400 forintot költött kávéra, addig 2012 azonos időszakában ez az összeg már megközelítette a 8000 forintot. E növekedés azonban csalóka, mivel azt egy átlagosan 15 százalékos áremelkedés okozza, mennyiségben a piac hat százalékkal csökkent.

Ugyan a magyar fogyasztók az elmúlt két-három évben már hozzászokhattak a kávétermékek folyamatos drágulásához, manapság mégis egyre drasztikusabban reagálnak ezekre az áremelésekre. Kedveltsége miatt továbbra is vásárolják, azaz a kávé vásárlóinak aránya nem csökken drámai módon – továbbra is 90 százalék e tíz hónap alatt – , de az egyes fő kávészegmenseket már rendre jóval kevesebben veszik mint egy évvel korábban. Ráadásul a legnagyobb szegmens – az őrölt-pörkölt kávé – esetében a vásárolt mennyiséget visszafogják a háztartások és egyre inkább elmozdulnak az olcsóbb – főként sajátmárkás – termékek irányába. Történik mindez egy olyan szegmensben, amelyről sokáig azt gondolta mindenki, hogy abban a minőség, az egyedi ízvilág, a márkaerő dominál.

A háztartási kisgépek kiskereskedelmi piaca 2012 első kilenc hónapjában nagyot zuhant: az eladás darabszám alapján 8,6 százalékkal csökkent 2011 január-szeptemberéhez képest. Ezzel együtt a teljes kávéfőző kategória szintén jelentősen visszaesett: az eladott darabszámot tekintve 16 százaléknyit. Ez a csökkenés azonban a különböző típusoknál eltérő mértékű: a filteres kávéfőzők eladása több mint egynegyedével (27 százalékkal), míg az eszpresszó kávéfőzőké 11,3 százalékkal csökkent.

Az eszpresszó gépek között megfigyelhető, hogy a hagyományos pumpás kávéfőzők egyre inkább háttérbe szorulnak (egy év alatt több mint 10 százalékkal adtak el kevesebbet) az automata és a kapszulás kávéfőzők javára, melyek aránya az eladásban folyamatosan nő. Köszönhető ez annak is, hogy a full-automata kávéfőzők átlagára 10 százalékkal csökkent, a kapszulás szortiment pedig bővült, így már 20-25.000 forintért bárki 15 Bar nyomással működő készülékhez juthat. Darabban a kapszulás kávéfőzők piaca még csak 17 százalékot tesz ki az eszpresszó piacból, de értékben ez már a piacnak több mint egynegyede.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Szeptember 06. 09:15, szombat | Belföld

Szijjártó Péter: Magyarország azért vásárol orosz kőolajat, mert nincs más lehetősége

Magyarország azért vásárol nyíltan orosz kőolajat, mert nincsen más lehetősége, míg más európai országok azért vásárolnak titokban, kerülőúton orosz kőolajat, mert az olcsóbb

2025. Szeptember 05. 07:59, péntek | Belföld

Szijjártó Péter elutasította lengyel kollégája, Radoslaw Sikorski újabb bírálatát

A magyar külügyminiszter szerint nem \"játszik más csapatban\"!