Hírek
2013. Március 12. 05:00, kedd |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Jön az időjárás -adó? - a repülőtereket sem kímélné

Nagy felháborodást keltett az elmúlt napokban az a törvénytervezet, melyet az Országos Meteorológiai Szolgálat védelmében terjesztett elő február 28-án a Vidékfejlesztési Minisztérium - írja cikkében a ZöldBeRepülés Blog, amelyről az AIRportal.hu számolt be.
Az OMSZ monopóliuma lenne nyártól az időjárás jelentés, illetve a jövőben csak megfelelő képzettséggel és infrastruktúrával lehetne meteorológiai tevékenységet végezni. A nagy népszerűségnek örvendő amatőr-meteorológus oldalak, időjárás észlelő fórumok és ezek közösségi oldalai emiatt sajnálatosan ellehetetlenülnek és el is tűnhetnek a jövőben.
A tervezet másik lényeges pontja, hogy az OMSZ működési költségeit egy új különadóból fedeznék, amelyet a repülőterek, kikötők és a médiaszolgáltatók fizetnének be.
Magyarországon jelenleg nem létezik meteorológiai törvény, a 277/2005. (XII. 20.) kormányrendelet szabályozza az OMSZ működését. Ezzel nem teszünk eleget az ENSZ szakosított szervezete, a Meteorológiai Világszervezet (WMO) azon ajánlásának, a hogy 'a nemzeti meteorológiai szolgálatok számára törvényileg monopóliumot biztosítsanak az élet és vagyonvédelem területén a meteorológiai veszélyjelzésre'. A VM túl komolyan vette a feladatot és ezzel együtt magára haragította az időjárás iránt érdeklődő közvéleményt továbbá azokat a nevesített iparágakat, akik elszenvedői lennének az új adónak - áll blogbejegyzésben.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér, mint 'nemzetközi kereskedelmi repülőtér üzemben tartója' a telekadó után újabb súlyos teherre számíthat, hogyha a kormány átengedi a törvényjavaslatot. A tervek szerint a repülőtéri illeték 1%-át szednék be a repülőtértől negyedévente annak a szolgáltatásnak a fenntartására, amit a hajózó személyzet jelenleg a HungaroControl Zrt.-n (HC) keresztül vesz igénybe.
A Minisztérium ezt az ellentmondást úgy tervezi feloldani, hogy az OMSZ-ot, mint 'országos repülésmeteorológiai szolgáltatót' jelölné ki a polgári célú repülések tekintetében a magyar légtér egészére, kizárólagos jogkörrel. Ezt a feladatot jelenleg a HC látja el, de a jövőben csupán az észlelés és az eligazítás nyújtását végezhetnék.
A háttérben kirajzolódik az EU nagyszabású egységes európai égbolt törekvése, mely szerint a tagállamoknak képesnek kell lenniük arra, hogy az illetékességi körükbe tartozó légtér egészének vagy egy részének tekintetében kijelöljenek egy vagy több meteorológiai szolgáltatót. Ennek értelmében nem szükséges ilyen drasztikusan a sok éve jól működő rendszert felborítani, a HC és az OMSZ nyugodtan elláthatná párhuzamosan a korábbiaknak megfelelően a repülésmeteorológiai szolgálatot az országban ... és a finanszírozást is.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Június 21. 09:11, szombat | Belföld
Aldi baromfivirslit hívtak vissza allergén jelenléte miatt
Az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. kezdeményezte a Baromfivirsli csirkemellel 280 g termék visszahívását, mivel az tejallergént (sajt) tartalmazhat
2025. Június 21. 09:09, szombat | Belföld
Illegális bevándorlás - Bakondi György: a közel-keleti háború a migráció egy új dimenzióját eredményezte
A közel-keleti háborús helyzet a migráció egy új dimenzióját eredményezte, fennáll a veszélye, hogy jelentősen növekedni fog az illegális migránsok száma a balkáni útvonalon
2025. Június 20. 07:35, péntek | Belföld
Agrometeorológia: egyre súlyosabb a mezőgazdasági aszály
Egyre súlyosabb a mezőgazdasági aszály az országban és a következő 8-10 napban sem várható számottevő csapadék; egyre inkább felsejlik a 2022-es történelmi aszály rémképe
2025. Június 20. 07:33, péntek | Belföld
Nyár közepéig 131 új Credobus érkezik a MÁV Személyszállítási Zrt.-hez
Nyár közepéig 131 darab új Credobus-t ad át a MÁV Személyszállítási Zrt.-nek a Kravtex-Kühne csoport. Az első járművek már forgalomba álltak a Balaton térségében